Voor elke cliënt wordt er een patiëntendossier bijgehouden. Tegenwoordig is dit voornamelijk digitaal.
Binnen Zorggroep Myna en de mobiele teams van het netwerk Reling zetten hulpverleners zich dagelijks in om de kwaliteit van zorg tot een hoger niveau te tillen. Om je deze kwaliteitsvolle zorgverlening te bieden, werken wij met een uniform en interdisciplinair gedeeld elektronisch dossier in Obasi. Dit heeft als voordeel dat samenwerking en continuïteit van zorg optimaal ondersteund kunnen worden.
Het gedeeld elektronisch dossier is streng beveiligd. Dossiergegevens worden bewaard volgens wettelijke termijnen. Voor jou als cliënt of bewoner houdt dit in dat, van zodra je door één van deze partners wordt behandeld/begeleid of (her)opgenomen wordt, relevante dossiergegevens automatisch toegankelijk worden voor alle direct betrokken zorgverleners. Dit kan op uitdrukkelijke voorwaarde dat er een therapeutische relatie is én dit enkel zolang de betrokkenheid bij uw behandeling of begeleiding duurt. Al onze zorgverleners zijn bovendien gebonden aan een strikt beroepsgeheim.
We vinden het belangrijk dat jij als cliënt en/of bewoner weet dat zorgverleners van Zorgroep Myna en de mobiele teams van Reling betrokken in uw behandeling toegang hebben tot jouw elektronisch dossier van zodra jouw behandeling, begeleiding of verblijf start bij één van deze partners. Je kan jouw behandelende zorgverleners de toegang tot jouw dossier niet ontzeggen, omdat het dossier een noodzakelijk onderdeel is van een multidisciplinaire, veilige en kwaliteitsvolle behandeling of begeleiding.
Uiteraard kan je ook zelf uw gegevens binnen het dossier inkijken.
Klik hier voor meer informatie.
Vaak wordt er voor jouw behandeling of dienstverlening ook samengewerkt met andere hulpverleners buiten het ziekenhuis. Zo zal jouw behandelteam in functie van jouw opname/begeleiding en ontslag informatie delen met uw huisarts, specialist of andere hulpverleners die u doorverwezen hebben of naar waar u doorverwezen wordt.
Indien je een geïnformeerde toestemming hebt afgesloten via ehealth, kunnen er ook medische gegevens geplaatst worden via het CoZo-platform.
Wanneer we aan andere externe hulpverleners of diensten gegevens doorgeven, zal jouw behandelteam je hierover steeds informeren. Indien je wenst dat specifieke gegevens niet gedeeld worden met bepaalde externe personen of diensten dien je dit expliciet door te geven aan jouw behandelteam. Uiteraard houden wij hier rekening mee! Indien jouw behandelteam gegevens gaat opvragen bij externe hulpverleners of diensten, ook na opname, wordt hiervoor steeds eerst jouw schriftelijke toestemming gevraagd.
Voor vragen over jouw elektronisch dossier kan je terecht bij de dienst kwaliteit en patiëntveiligheid binnen Zorggroep Myna, 011/788 011, kwaliteit@zorggroepmyna.be.
Voor vragen omtrent de bescherming van jouw gegevens kan u terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming van Zorgroep Myna via dpo@zorgroepmyna.be.