Heading 1

Jouw rechten als patiënt

Als patiënt heb je bepaalde rechten. Die staan beschreven in de wet op de patiëntenrechten, die 2023 aangepast werd. Zo weet je wat jij als patiënt mag verwachten en weet ook de zorgverlener wat van hem verwacht wordt. Dat zorgt voor een betere relatie tussen patiënt en hulpverlener.

Samengevat heb je volgens de wet volgende rechten:

  • recht op kwaliteitsvolle en doelgerichte zorgverlening
  • het recht om je zorgverlener vrij te kiezen
  • recht op duidelijke informatie over je gezondheidstoestand; daarvoor kan je bijkomende schriftelijke informatie vragen
  • het recht om vrij toe te stemmen in een behandeling, na eerst geïnformeerd te zijn
  • recht op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier, dat je op vraag kan inkijken met toelichting
  • recht op bescherming van je privacy
  • het recht om een klacht in te dienen en op klachtenbemiddeling

Wil je er graag meer over weten? Meer info kan je hier terugvinden.

Steunfiguren in de zorg

Je kan je bij het uitvoeren van je rechten laten bijstaan door een vertrouwenspersoon die je zelf kiest. Kan je als patiënt je rechten niet zelf uitoefenen, dan kan je vertegenwoordiger dat in jouw plaats doen.

Je vertrouwenspersoon

Iemand die samen met jou je zorg van dichtbij volgt

Als jij dat wil kan je één of meerdere vertrouwenspersonen kiezen. Dat is een familielid, vriend, of kennis die samen met jou kan luisteren naar wat de hulpverlener vertelt over je gezondheid en mogelijke zorg, en je helpt bij het nemen van beslissingen. Je vertrouwenspersoon kan ook je dossier inkijken of een afschrift krijgen – nadat jij hier een aanvraag voor indiende.

Je kan in een formulier aangeven wie je vertrouwenspersoon is en een exemplaar bezorgen aan de zorginstelling. Zo is het voor hen duidelijk met wie ze, in jouw aanwezigheid, info mogen delen.

Ga hier naar het invulformulier.

Je vertegenwoordiger

Iemand die in jouw plaats beslist als je dat
zelf niet meer kan

Je kan een vertegenwoordiger aanduiden die beslist over jouw zorg, als jij dat zelf niet meer kan. Dat kan een familielid, vriend of goede kennis zijn. Je duidt een vertegenwoordiger aan met een schriftelijk document (een mandaat genoemd) met datum dat specifiek geldt voor jouw rechten als patiënt. Jij en je vertegenwoordiger ondertekenen dit document en houden het bij (bijvoorbeeld bij de notaris, het dossier bij je huisarts, …).

Als je geen vertegenwoordiger aanduidt, zal er volgens de wet op patiëntenrechten iemand aangeduid worden.

Ga hier naar het invulformulier.

Wij gaan zorgvuldig om met jouw gegevens

Je hebt het recht om jouw dossier in te kijken of een afschrift van je dossier op te vragen

Je hebt recht op een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard medisch dossier. Je kan zowel mondeling als schriftelijk aan je behandelende arts vragen om je dossier in te kijken of hiervan een afschrift te ontvangen.

Meer informatie kan je hier terugvinden.

We beschermen jouw gegevens

Wij volgen de gangbare Wet op de patiëntenrechten (BS 26 september 2002) en Europese regelgeving betreffende de bescherming van jouw gegevens.

Privacy policy Zorggroep Myna

We delen gegevens uit jouw dossier op een veilige manier

Jouw elektronisch zorgdossier wordt gedeeld binnen onze ziekenhuisnetwerk ter bevordering van de samenwerking en de continuïteit van zorg. Soms is het ook aangewezen om gegevens uit jouw dossier te delen met externe hulpverleners.

Binnen ons ziekenhuisnetwerk
Met externe hulpverleners

Heb je vragen over je privacy?

Dan kan je terecht bij onze lokale DPO (data protection officer) via mail aan dpo@zorggroepmyna.be of telefonisch op het nummer 011 78 80 11. Zij en/of de directie van het ziekenhuis kunnen voor advies en ondersteuning terecht bij de centrale DPO van de vzw Provincialaat der Broeders van Liefde. Ook hen kan je per mail contacteren via dpo@broedersvanliefde.be.

Heb je klachten?

Ondanks onze inspanningen om kwaliteitsvolle zorg- en dienstverlening aan te bieden, kan je een andere mening hebben over ‘goede zorg’ of denken dat er niet professioneel gehandeld is. Het is belangrijk dat je deze klachten meldt.  Dit kan intern via je persoonlijke begeleider of een ander lid van het behandelingsteam of via de interne klachtencommissie (Katleen van Orshaegen – 011/78 81 52 – katleen.vanorshaegen@asster.be).  

Bij klachten over grensoverschrijdend gedrag, neem je best contact op met één van de meldpersonen:

Mevr. Katleen Van Orshaegen: tel 011 78 81 52, katleen.vanorshaegen@asster.be
Mevr. Sarah Vanderstraeten: tel 011 78 85 51, sarah.vanderstraeten@asster.be

Indien je niet rechtstreeks in het ziekenhuis terecht kan met jouw klachten kan je je altijd wenden tot de ombudsdienst.