Wij hechten veel waarde aan je privacy en het veilig verwerken van je persoonsgegevens. In lijn met de nieuwe Europese regelgeving (GDPR) informeren wij je graag over hoe wij je persoonsgegevens verwerken en welke maatregelen we nemen om deze te beschermen.
De vzw Organisatie Broeders van Liefde is de verwerkingsverantwoordelijke voor alle persoonsgegevens.
In het ziekenhuis is er een lokale DPO (=’data protection officer’ of functionaris voor gegevensbescherming) aangeduid. Je kan hem/haar contacteren via dpo@zorggroepmyna.be.
De lokale DPO en/of de directie van het ziekenhuis kunnen voor advies en ondersteuning terecht bij de centrale DPO van de vzw. Je kan hem per mail contacteren via DPO@broedersvanliefde.be.
Bij evenementen en vormingssessies waarvoor wij een registratie vragen worden jouwgegevens enkel gebruikt voor de specifieke activiteit en met als doel om jou op de hoogte te kunnen houden bij eventueel wijzigingen of een annulatie.
Bij sollicitaties verwerken wij persoonsgegevens van sollicitanten met het oog op aanwerving of om een werfreserve aan te leggen.
Het ziekenhuis verwerkt patiëntgegevens omwille van de volgende doelen:
Enkel wie een rol heeft bij de behandeling van je sollicitatie zal je persoonsgegevens verwerken. Enkele voorbeelden: de personeelsdienst, de directie en het afdelingshoofd.
Je sollicitatiegegevens worden niet aan externe personen of organisaties meegedeeld. Daar zijn 2 mogelijke uitzonderingen op:
We kunnen je gegevens ter beschikking stellen van een firma die ons bijstaat tijdens het aanwervingsproces. We zullen met deze firma overeenkomen dat ze net zo zorgzaam met je gegevens zullen omgaan als wijzelf.
Je kan ons toestemming geven om gegevens aan bepaalde externe personen of organisaties door te geven.
We bewaren je gegevens in geval van sollicitatie tot 6 maanden na de afronding van de sollicitatie en in geval van een werfreserve voor de duur van de werfreserve.
Onderstaande interne personen hebben toegang tot je gegevens:
Medische en hulpverlenende medewerkers (artsen, apothekers, verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijke werkers,…) en eventueel hun secretariaatsmedewerkers
Administratief personeel
Keukenpersoneel om jou de juiste maaltijden te kunnen bezorgen (bijvoorbeeld dieetmaaltijden).Deze personen hebben enkel toegang tot die gegevens die ze nodig hebben om hun taak uit te voeren.
Aan sommige van de onderstaande externe personen of organisaties geven we inzage in sommige van je gegevens:
In sommige gevallen moeten we ook aan een overheidsinstantie die daar een mandaat voor heeft, bepaalde gegevens doorgeven. Zo bestaat er bijvoorbeeld een meldplicht voor sommige infectieziekten (tuberculose, mazelen, malaria,…). Bijeen opname in een gerechtelijke context moeten we ook bepaalde gegevensdoorgeven aan gerechtelijke instanties.
Deze personen of organisaties hebben enkel toegang tot die gegevens die ze nodig hebben om hun taak uit te voeren.
Medische gegevens van patiënten worden 30 jaar bewaard, dat is de wettelijke verplichte termijn.
Ook voorandere gegevens houden we ons aan de wettelijke bewaartermijnen.
Als de bewaartermijn verstreken is, kunnen we de gegevens verwijderen. Als je zelf vraagt om bepaalde gegevens te verwijderen, dan zullen we dat doen, tenzij de wet dat niet toelaat.
Het ziekenhuis heeft op bepaalde plaatsen van de campussen/ziekenhuizenbeveiligingscamera’s geplaatst om de veiligheid op onze campussen te garanderen. Deze camera’s bewaren niet altijd de beelden, maar geven in sommige gevallen enkel het actuele beeld weer.
De camera’s maken beelden van bepaalde plaatsen van het ziekenhuis, waarbij het mogelijk is dat je als bezoeker/patiënt aan het ziekenhuis ook wordt gefilmd.
Het ziekenhuis plaatst camera’s met het oog op de bescherming van jouw fysieke veiligheid en die van haar medewerkers. Zij verzamelt deze gegevens op grond van het gerechtvaardigd belang van het ziekenhuis om te voorzien in de veiligheid van iedereen binnen het ziekenhuis.
Deze gegevens worden in principe niet met anderen gedeeld. Enkel indien het noodzakelijk is in geval van een risico of een gevaar, wordende beelden overgemaakt aan het gerecht en de politiediensten. Dit uiteraard enkel wanneer de beelden ook daadwerkelijk worden bewaard.
De beeldopnamen worden 30 dagen bewaard. Dit geldt niet voorcamera’s zonder opslag van beelden (hier worden dus geen beelden bewaard).
Je kan je steeds op onderstaande rechten beroepen:
recht op informatie: je mag vragen welke gegevens van jou er verwerkt worden en wie er toegang toe heeft, waarom het ziekenhuis die persoonsgegevens nodig heeft of gebruikt en hoe lang ze bewaard worden
recht op inzage: je mag steeds de gegevens die het ziekenhuis van je heeft, inkijken a.d.h.v. een kopie
recht op verbetering: indien je fouten in je gegevens vindt, mag je vragen om dit aan te passen. Je kan ook aanvullingen toevoegen aan je gegevens.
recht op gegevenswissing: je kan vragen dat gegevens, die niet (meer) strikt noodzakelijk zijn voor het ziekenhuis, permanent en volledig verwijderd worden; in sommige gevallen(bijvoorbeeld bij medische gegevens) verbiedt de wet een wissing.
recht op beperking van de verwerking: indien je bezwaar hebt (zie verder) tegen de verwerking van bepaalde gegevens, kan je vragen om deze verwerking te stoppen
recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien je bepaalde gegevens wenst over te dragen naar bijvoorbeeld een ander ziekenhuis, dan faciliteert het ziekenhuis dit
recht van bezwaar: indien je niet akkoord bent met de grondslag van een verwerking of met de manier waarop bepaalde gegevens van je verwerkt worden, kan je je hiertegen verzetten
recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming: wanneer het ziekenhuisalgoritmes zou gebruiken om, zonder tussenkomst van mensen, bepaalde gevolgen te trekken uit (een deel van) jouw gegevens, dan kan je je hiertegen verzetten; momenteel gebruikt het ziekenhuis geen dergelijke geautomatiseerde besluitvorming
recht om je toestemming in te trekken: indien men je voor bepaalde verwerkingen de toestemming gevraagd heeft, kan je te allen tijde kiezen om die toestemming in te trekken
Bij de verwerking worden patiënten en sollicitanten niet onderworpen aan enige vorm van geautomatiseerde besluitvorming zoals ‘profiling’.
Voor meer uitleg over hoe je een van deze rechten kan inroepen, gelieve je te richten tot de directie, of tot de (hoofd)arts voor wat betreft medische gegevens. Bij eventuele disputen of twijfel, kan je je ook wenden tot de toezichthoudende autoriteit inzake privacy en de verwerking van persoonsgegevens: zie www.gegevensbeschermingsautoriteit.be