Sirius 1

Je kan bij Sirius 1 terecht als je problemen ondervindt met de werking van de hersenen. Hierdoor doe en/of beleef je dingen die jij zelf of de mensen rondom je storend vinden. Het kan gaan om een combinatie van cognitieve problemen, gedragssymptomen en psychologische symptomen. Deze opname afdeling valt onder ouderenzorg, doch zijn jongere personen met primair cognitieve problemen welkom.

Behandelprogramma

De persoonsgerichte zorg staat voor ons als team op de eerste plaats. We kijken naar jou als individu. De zorg zien wij als een persoonlijk proces. We bieden een behandeling op maat waarbij we oog hebben voor de persoon achter het ziektebeeld, jouw omgeving en het samenspel van factoren die leiden tot een tijdelijke opname bij ons. Het betrekken van familie en naasten vormt de rode draad doorheen de behandeling. Een opname en het ziektebeeld kan zeer ingrijpend zijn voor jou en ook voor jouw naasten. De cognitieve beperkingen maken dat de communicatiestroom met anderen eens zo belangrijk wordt. Door ons behandelkader kunnen we zorgen dat de problemen die veroorzaakt worden door een cognitieve stoornis verminderen en dragen we zo bij aan een comfortabel leven.

Kwaliteitsvolle en deskundige zorg

Je behandeling is op maat van jouw specifieke klachten, wensen en mogelijkheden. Deze behandeling zal bijna altijd een combinatie zijn van de volgende elementen:

  • Je krijgt een persoonlijke begeleider toegewezen van bij het begin van je opname tot aan je ontslag. Deze verpleegkundige is voor jou en je naaste jullie contactpersoon.
  • Samen met je persoonlijke begeleider en het multidisciplinair team zoeken we naar een gepaste wijze om met elkaar om te gaan.
  • In therapiesessies (in groep of individueel met je therapeut) bekijken we hoe we je mogelijkheden verder kunnen ondersteunen.
  • We bekijken of aanpassing van je medicatie meer comfort biedt in je leven.
  • Indien nodig passen we je omgeving aan. We doen dit al op de afdeling maar doen ook suggesties om je woonomgeving zo goed mogelijk aan te passen.

Intakegesprek plannen

Aan de hand van telefonische vragen, gericht naar professionele externen of naasten, krijgen we de informatie die nodig is om de persoon op de wachtlijst te plaatsen.